Glemt Passord?

E-post

RUTINE FOR BRUK OG BEHANDLING AV E-POST

Merk! Brukere av denne rutinebeskrivelse bør også gjøre seg kjent med gjeldende post- og ekspedisjonsrutiner.

Deltaker:

Steg:

Aktivitet:

     

     

     

     

     

E-postmottaket

Alle

1

Krav til e-postmottaket: Virksomheten skal kun ha en offisiell e-postadresse (et offisielt e-postmottak). Private e-postadresser skal ikke legges ut på hjemmesider i kommunen, påføres brevark m.m. På visittkort skal virksomhetens offisielle e-postadresse stå foran den private e-postadressen. Den enkelte virksomhet må legge ut informasjon på sine hjemmesider om:

  • Krav til formater på e-postforsendelser
  • Eventuelle henstillinger/oppfordringer til publikum (f.eks. om ikke å sende formelle henvendelser i saker som e-post).

     

     

     

Arkiv

2

Virksomhetens offisielle e-postmottak skal åpnes/betjenes av arkivtjenesten (eller av utpekt personale i overensstemmelse med arkivtjenesten) minst to gang daglig. Arkivverdig e-post skal arkiveres i Elements.

     

     

     

     

     

Mottak av e-post

Alle

3

Saksbehandlere eller andre som mottar arkivverdig e-post på andre adresser enn virksomhetens offisielle e-postadresse, må selv sørge for at forsendelsen blir arkivert i Elements.

     

     

     

     

4

Dersom det i medhold av lov stilles krav om underskrift, skal e-post avvises.

     

     

     

     

     

Utsendelse av e-post

     

5

E-post forsendelse som ut fra sitt innhold må betegnes som saksdokument skal arkiveres i Elements.

     

     

     

Arkiv

6

Arkivtjenesten behandler forsendelser etter beskrivelser i gjeldende post- og arkivrutine.

     

     

     

Alle

7

Enkle svar som det er unødvendig å dokumentere i ettertid kan sendes som e-post uten registrering.

     

     

     

Alle

8

Taushetsbelagte opplysninger skal aldri sendes som e-post, enten dette gjelder selve meldingen eller vedlegg.

     

     

     

     

9

Dokument som er unntatt fra offentlighet skal ikke sendes som e-post, men sendes via Elements eller fagsystem.

     

     

     

     

10

Kopi av dokumenter fra saksbehandlingssystem kan kun sendes mellom virksomheter og til eksterne brukere, f.eks. som vedlegg til e-postmeldinger, dersom de er ferdigbehandlet (dvs. journalført). Dette gjelder ikke utkast til dokumenter som flere personer samarbeider om.

     

     

     

     

11

E-post skal ikke sendes til eksterne brukere dersom det er lovkrav til skriftlighet. Dette gjelder f.eks. forhåndsvarsel etter forvaltningsloven §16).